top of page
  • techilla

معرفی پروتکل های وی پی ان TCP و UDP

معرفی پروتکل های وی پی ان TCP و UDP



پروتکل های VPN


سرعت و امنیت داده‌های انتقال داده شده توسط VPN، به این بستگی دارد که از کدام یک از این دو پروتکل استفاده می کنید TCP یا UDP. هر دوی این پروتکل ها یک کار مشابه را اما به دو طریق متفاوت انجام می دهند. یکی از این پروتکل ها پایدار تر و ایمن تر است و دیگری سرعت بالاتری دارد. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که کدام یک از این پروتکل ها مناسب شماست.


تعریف پروتکل های TCP و UDP

پروتکل TCP مخفف Transmission Control Protocol و UDP مخفف User Datagram Protocol هردو پروتکلهای شبکه ایی هستند که داده های شما را از سرور به دستگاه شما از طریق اینترنت منتقل می کنند. شما هر زمان که با دوستان خود در حال چت کردن هستید یا ایمیل ارسال می کنید یا در حال تماشای ویدیوهای آنلاین هستید و یا در هنگام وبگردی، از یکی از این پروتکل ها استفاده می کنید.

هر دو روش TCP و UDP داده های ارسال شده شما را به بسته های کوچکتر تقسیم می کنند. این بسته ها شامل آی پی فرستنده و گیرنده، تنظیمات و پیکربندی، خود داده ها، منتقل کننده داده ها و تاییدیه انتهای بسته می باشد. تنها تفاوت بین TCP و UDP نحوه ارسال این بسته است.




نحوه کارکرد TCP و UDP

پروتکل TCP به دلیل پایداری و قابلیت اطمینان بالا، مورد استفاده ترین پروتکل در اینترنت است. نحوه ارسال داده‌ها توسط TCP به این صورت است.

  1. یک آیدی منحصر به فرد و یک شماره به هر بسته داده تعلق پیدا میکند که این موضوع باعث می شود دریافت کننده اطلاعات تشخیص دهد کدام بسته دریافت شده و کدام بسته در حال دریافت است.

  2. پس از دریافت بسته ها و اطمینان است ترتیب صحیح آنها، دریافت کننده تاییدیه دریافت را به ارسال کننده می فرستد.

  3. ارسال کننده اکنون می تواند بسته جدید را بفرستد.

  4. اگر بسته داده گم شود یا با ترتیب غلط ارسال شود، دریافت کننده تاییدیه را ارسال نمیکند که به این معنی است که ارسال کننده باید مجدداً آن بسته را ارسال کند.


پروتکل وی پی ان TCP


به دلیل ارسال به ترتیب بسته های داده، اختلال و شلوغی وجود نخواهد داشت و جریان ارسال بسته ها بسیار منظم و روان خواهد بود. همچنین اگ اگر مشکلی در ارسال یا دریافت بسته وجود داشته باشد شناسایی آن بسیار ساده خواهد بود. این موضوع به این معنی است که احتمال ارسال موفق داده در TCP بسیار بالاست. اما بخش منفی استفاده از TCP این است که نیاز به ایجاد ارتباط پی در پی بین گیرنده و فرستنده خواهد بود که باعث کاهش سرعت و افزایش تاخیر خواهد شد.

پروتکل UDP، دقیقا همین کار را انجام می‌دهد ولی نیازی به اختصاص آیدی و شماره به هر بسته نیست. UDP بسته ها را به صورت یکجا و در یک جریان روی شبکه ارسال می کند و از یک تاییدیه دوطرفه برای تشخیص سالم بودن بسته های دریافتی استفاده می کند. UDPفاقد قابلیت تشخیص خطاها بسته های از دست رفته است. داده های ارسال شده توسط این پروتکل، ممکن است ناقص و دارای خطا باشد ولی سرعت ارسال آن بسیار بالاتر است.



پروتکل وی پی ان UDP


مهم ترین تفاوت های بین UDP و TCP چیست؟

هر کدام از این پروتئین ها نقاط ضعف و قوت خود را دارند. یکی از آنها ایمن و قابل اطمینان است و دیگری سرعت بالاتری دارد. قابلیت اطمینان در TCP بالاتر است ولی UDP سرعت بالاتری دارد. در TCP بسته های داده به ترتیب ارسال می شوند ولی در UDP به صورت یکجا و بدون ترتیب خاصی ارسال می‌شوند. TCP دارای قابلیت ارسال و رفع ارورها ست ولی UDP از آن بی بهره است.

با این وجود کدام یک بهتر است؟ TCP یا UDP. این مورد بستگی به شما دارد که از آنها برای چه کاری استفاده میکنید. اگر ارتباط پایدارند با سرعت بالا برای یک اپلیکیشن نیاز دارید، از UDP استفاده کنید. ولی اگر به دنبال ارتباطی ایمن و قابل اطمینان بدون از دست دادن بسته‌های داده هستید از TCP استفاده کنید.


استفاده از TCP و UDP در OpenVPN

آیا پروتکل‌های TCP و UDP با VPN ها سازگارند؟ بله هر دوی این پروتکل ها با OpenVPN که پروژه اوپن سورس است، سازگار هستند. OpenVPN روی هر دو پروتکل اجرا می شود و امنیت بالا را برای داده های رد و بدل شده فراهم می کند.

برای گیمینگ، تماشای ویدیوهای آنلاین و سرویسهای VoIP که نیاز به سرعت بالاتر دارید، پیشنهاد می شود ازUDP استفاده شود. ممکن است یک یا چند بسته داده در حین انتقال از بین برود ولی تاثیر قابل توجهی روی کیفیت ارتباط شما نخواهد داشت. استفاده از TCP برای این موارد باعث ایجاد لگ و تاخیر خواهد شد مخصوصاً اگر شما به یک سرور در کشور دیگر با فاصله طولانی متصل شوید. بنابراین استفاده از TCP در VPN برای مواردی که سرعت زیاد مهم نیست مانند وب گردی، ارسال ایمیل و فایل توصیه می شود.


169 views0 comments
bottom of page