top of page
  • techilla

vpn چیست و چرا باید از vpn استفاده کنیم

از هر چهار کاربر اینترنت یک کاربر از vpn استفاده می کنند. ولی وی پی ان دقیقا چیست؟ ما در این مقاله به زبان کاملا ساده در مورد این پدیده صحبت خواهیم کرد.


VPN

VPN چیست؟

وی پی ان مخفف شبکه خصوصی مجازی است. یک شبکه خصوصی ارتباط بین دو کامپیوتر است که از دیگران پنهان شده است و هیچ کس قادر به دسترسی و دیدن آن نخواهد بود. وی پی ان دقیقاً همین شبکه را در بستر اینترنت ایجاد می کند. وی پی ان از تکنولوژی رمزنگاری و سرورهای خاص استفاده می کند تا ارتباط شما از بقیه کار دارن در بستر اینترنت پنهان بماند. دقیقا مانند اینکه کامپیوترها را از طریق کابل به هم متصل به هم بشود ولی در ابعاد بسیار بزرگتر.


vpn چگونه کار میکند

فرض کنید اینترنت دقیقا مانند جاده هایی است که به کامپیوتر یا گوشی شما متصل می شود. طرف دیگر این جاده‌ها نیز وب سایت ها یا اپلیکیشنها هستد. داده هایی که شما د و بدل میکنید نیز نقش ماشین را دارد. وی پی ان دقیقا مانند یک تونل عمل می کند و ماشین یا همان اطلاعات درون تونل جابجا میشود بدون اینکه کسی از خارج تونل قادر به دیدن آنها باشد. در این صورت اطلاعات یا همان ماشین ها از بستر جاده یا همان اینترنت استفاده می کنند و تونل نیز نقش و رمزنگاری داده‌ها را دارد.


VPN

ازطریق رمزنگاری اطلاعاتی که شما میفرستید و دریافت می کنید به بسته هایی تبدیل می شود که فقط فرستنده یا گیرنده قادر به خواندن آن ها می باشد مانند آنکه شیشه های ماشین دودی باشند و کسی قادر به دیدن داخل آن که همان پکتهای اطلاعات است نباشند.


آیا استفاده از vpn ایمن است

امنیت وی پی ان بستگی به ارائه دهنده آن دارد. در هنگام تهیه و خرید وی پی ان باید این نکات را مد نظر داشته باشید.


اولین مورد قیمت آن است وی پی ان رایگان شاید وسوسه کننده به نظر برسد ولی به هیچ عنوان ایمن نخواهد بود.

سخت افزاری وی پی ان نیاز به خرید سرور و هزینه کردن دارد. هچنین تهیه نرم‌افزار آن نیز هزینه های بالایی دارد.

بیش از ۳۸ درصد از وی پی ان های رایگان اندروید حاوی بدافزار می باشند که نشان دهنده خطرات استفاده از آنها می باشد.

همچنین شرکت ارائه دهنده باید معتبر و مطمئن باشد. شما باید اطمینان حاصل کنید که به هیچ عنوان اطلاعات شما در اختیار هیچ کس قرار نخواهد گرفت همچنین بسیاری از ارائه دهندگان اینترنت هیچ ردپایی از کاربران ذخیره نمی کنند.

نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید تکنولوژی‌های رمزنگاری و امنیتی است که ارائه دهنده از آنها استفاده می کنند. باید مطمئن شوید که بسیاری از آسیب‌پذیری‌های که کشف شده‌اند توسط ارائه دهنده رفع شده باشند.

مورد دیگری که می‌توان برای تصمیم‌گیری بهتر استفاده کرد نظرات کاربران در استفاده از وی پی ان می باشد نظرات تمام کاربران را با دقت بخوانید درباره وی پی ان اطلاعات بیشتر کلیک کنید.


آیا استفاده از vpn شما را به صورت ۱۰۰% ناشناس میکند؟

پاسخ به این سوال کاملا مثبت نیست یک وی پی ان نمی تواند شما را به صورت صد درصد در فضای مجازی ناشناس کند زیرا فاکتورهای دیگری هستند که در امنیت مجازی شما دخیلند. به عنوان نمونه آی اس پی شما همچنان می تواند از آی پی شما مطلع شود ولی به هر حال هنگام استفاده از وی پی ان نمی توانند پی ببرند که شما از چه وبسایتهای بازدید میکنید یا چه فعالیتی انجام می دهید.


Vpn و سرگرمی آنلاین

یکی از کاربردهای اصلی وی پی ان باز کردن محتوای ویدیویی برای کاربرانی است که آن محتوا در منطقه آنها در دسترس نیست. به خاطر مسائل کپی رایت و بحث بازاریابی و فروش بسیاری از سرویس های استریم ویدیو مانند نتفلیکس محتوای خود را محدود به یک منطقه خاص می کند ولی شما با یک vpn مثلا می توانید به سریالی که فقط برای کاربران آمریکایی در دسترس است دسترسی داشته باشید. همچنین دسترسی به اپ ها و بازی هایی که برای کشور شما در دسترس نیست با وی پی ان به سادگی امکان پذیر است.


در هنگام خرید vpn چه نکاتی را مد نظر داشته باشیم


فروشنده ها و تامین کننده های بسیاری هستند که اقدام به تهیه و فروش وی پی ان ولی تعداد کمی از آنها ویژگی های یک پی ان ایمن و با کیفیت را دارند.


تعداد سرورها: هرچقدر تعداد و مناطق سرور ها بیشتر باشند همانقدر شما آزادی عمل در هنگام استفاده از اینترنت را خواهید داشت.

پرتکل‌های امنیتی: مهمترین ویژگی امنیتی توجه به پروتکل استفاده شده توسط ارائه دهنده وی پی ان است. اینکه از کدام پروتکل رمزنگاری استفاده می کند می تواند نقشی تعیین کننده در امنیت شما داشته باشد

سیاست عدم ذخیره فعالیت های آنلاین:هنگامی که در حال استفاده از vpn هستید، ردپایی از فعالیت شما روی سرور های ارائه دهنده وی پی ان ذخیره می شود که بعضی از تامین کنندگان به هیچ عنوان آن را ذخیره نمی کند. یا آنها رو پاک میکنند

قابلیت کیل سوئیچ: این قابلیت در هنگامی که به هر دلیلی ارتباط vpn شما قطع می شود از اتصال شما به اینترنت و لو رفتن آدرس آی پی شما جلوگیری میکند و بسیار سودمند می‌باشد.

پشتیبانی: یک ارائه دهنده وی پی ان خوب باید با پشتیبانی ۲۴ ساعته آنلاین و حرفه ای همیشه در صدد رفع مشکلات کاربران باشد.

قیمت: همانطور که ذکر شد به هیچ عنوان نباید از vpn های رایگان استفاده کنید و همیشه خرید vpn را مدنظر داشته باشید. از طرفی هزینه کردن برای یک وی پی ان خوب مزایای بسیاری دارد که در بالا به آن ذکر شد. به عنوان نقطه قوت قابلیت گارانتی بازگشت وجه یکی از ویژگی هایی است که به شما اطمینان می دهد با یک vpn خو ب طرف هستید.


56 views0 comments
bottom of page